Varmistamme, että jokaisen uuden yrittäjän liiketoiminta käynnistyy helposti ja vaivattomasti.

Luodaksemme menestykselle vankan pohjan, käymme jokaisen yrittäjän kanssa läpi huolellisesti suunnitellun, kahdeksasta askelmasta koostuvan aloitusprosessin.

1.

Hakemusvaihe

Ota yhteyttä meihin ja toimitamme hakemuslomakkeen täytettäväksi.

2.

Aloitustietopaketti

Saat kattavan tietopaketin sekä sopimusluonnoksen tutustuttavaksi.

3.

Rahoitus

Hae yrityksellesi rahoituspäätös pankilta ja Finnverasta.

4.

Vierailupäivä

Tutustuminen toimintaamme ja henkilöstöömme.

5.

Sopimus

Franchise-sopimuksen allekirjoittaminen ja yksinoikeusalueesta sopiminen.

6.

Alkuvalmistelut

Starttirahahakemus, yrityksen perustaminen ja tarvittavat rekisteröinnit.

7.

Uuden yrittäjän koulutus

Viikon intensiivinen koulutus konseptimme mukaisesta toiminnasta.

8.

Jälkikoulutus

Jatkuva tuki ja koulutukset yrittäjän menestyksen mahdollistamiseksi.

Aloittavan yrittäjän muistilista

Yritystoiminnan aloittamiseen liittyy monta valintaa, vaihtoehtoa ja kompastuskiveä. Haluamme omalta osaltamme varmistaa, että jokainen uusi franchiseyrittäjä saa liiketoimintansa käyntiin helposti ja vaivattomasti. Alla oleva muistilista kattaa muutamia tärkeimpiä uuden yrittäjän ensiaskelia.

Olemme sitoutuneet tukemaan sinua jokaisessa vaiheessa, jotta eteneminen olisi mahdollisimman helppoa. Uuden yrittäjän yleinen haaste on yksinäisyys paperityön kanssa ja väsyminen byrokratian koukeroihin. Kauttamme saat mielenrauhan lisäksi valmiit työpohjat, tiedon mitä tehdä eri vaiheissa, valmiit ketjun neuvottelemat sopimukset ja tarvittavien yhteyshenkilöiden tiedot.


Rahoitus

Yrityksen perustamista suunniteltaessa tulee miettiä tarkkaan yrityksen sekä henkilökohtaisen varallisuuden tilanne seuraavan 24 kuukauden ajaksi. Usein kuullaan puhuttavan, että aloittava yrittäjä on kompastunut ensi metreillä tilanteeseen, ettei yrityksen kassassa ole riittävästi rahaa ja yrityksen toiminta päättyy ennen kuin se ehtii edes kunnolla käynnistyä. Taloudelliseksi turvaksi ja menestyksen mahdollistajaksi kannattaakin useimmissa tapauksissa hakea yritykselle lainaa. Finnvera tukee yrittäjyyttä takaamalla 80 prosenttia lainan määrästä. Lopuille 20 prosentille pankki vaatii takauksen (oma pääoma tai jokin muu takaus). Lopullisen lainasumman määrä muodostuu yrityksen kiinteistä kustannuksista sekä yrittäjän tarpeesta nostaa itselleen palkkaa kahden ensimmäisen vuoden aikana.

Aloituskulut ja franchising-tuotot

Kotona Asuen Seniorihoiva -ketjuun liittymisen aloitusmaksu on 8000 euroa (+ alv 24%), jonka jälkeen yhteistyömaksu on 8 prosenttia. Yhteistyömaksusta 3 % käytetään markkinointiin. Aloitusmaksu sisältää markkinointipaketin sekä viikon mittaisen yrittäjäkoulutuksen. Lisäksi yrittäjän on useimmissa tapauksissa hankittava itselleen työkone, puhelin ja tulostin. Noin 13 000 euroa on yleensä riittävästi kattamaan aloitusmaksun ja alkuinvestoinnit. Sekä alkuperäisen franchising-sopimuksen että jatkosopimuksen kesto on 5 vuotta.

Arviomme franchising-yrittäjän liikevaihdon kehityksestä on seuraava:
Liikevaihto 1. vuonna: 50.000 - 100.000 euroa
Liikevaihto 2. vuonna: 150.000 - 350.000 euroa
Liikevaihto 3. vuonna: 200.000 - 550.000 euroa

Starttiraha

Starttiraha edistää uutta yritystoimintaa ja työllistymistä. Se turvaa yrittäjän toimeentulon siltä ajalta, jonka yritystoiminnan käynnistys ja vakiinnuttaminen arviolta kestää. Starttirahaa voi saada 12 kuukauden ajan, jolle voidaan myös myöntää jatkoa. Starttiraha on peruspäivärahan suuruinen (33,66 € /päivä) ja sitä maksetaan enintään viideltä päivältä kalenteriviikossa. Huomaathan, että sinun tulee saada hyväksytty päätös starttirahasta ennen kuin voit perustaa yrityksen. Starttirahahakemukseen tulee liittää liiketoimintasuunnitelma sekä positiivinen rahoituspäätös tai muu selvitys rahoituksesta.

Osakeyhtiön perustaminen

Nopein ja helpoin tapa rekisteröidä uusi yritys on sähköisellä ilmoituksella YTJ:n sivuilla. Myös PRH:n tai verottajan sivuilta löydät rekisteröinnistä lisätietoa. Saat osakeyhtiölle Y-tunnuksen ja ilmoituksen kirjausnumeron sen jälkeen, kun sähköiset allekirjoitukset on tehty ja ilmoituksen käsittelymaksu on maksettu verkkopalvelussa PRH:n kaupparekisteriin.

Vakuutukset

Voit vapaasti valita yrityksesi vakuutusyhtiön, mutta suosittelemme keskittämään lainat ja vakuutukset samaan yhtiöön, jotta saat mahdollisen keskittämisalennuksen. Kuuden kuukauden sisällä yritystoiminnan aloittamisesta sinun tulee ottaa yrittäjän eläkevakuutus (YEL). Muita vaadittavia vakuutuksia ovat työntekijän eläkelain (TyEL) mukainen vakuutus yrityksesi työntekijöille, vastuuvakuutus sekä tapaturmavakuutus.

Rekisteröinnit

Kun yritys on perustettu, tee ilmoitus sen kunnan sosiaaliviranomaiselle, jossa palveluja annetaan. Rekisteröidy myös tilaajavastuun Luotettava Kumppani -palveluun, joka on helpoin tapa koota yrityksen hallinnolliset tositteet. Jotta pääset kaupungin/kunnan hyväksytyksi palveluntuottajaksi, yrityksesi tulee rekisteröityä palvelusetelijärjestelmään. Muita vaadittavia rekisteröitymisiä ovat Suomi.fi-palvelu, jossa voit tunnistautua viranomaisten sähköisiin yrityspalveluihin.

Muuta

Kirjanpitoa hoitavaa yritystä ei tarvitse erikseen valita, sillä tämä on saatavilla Kotona Asuen Seniorihoiva -ketjun kautta. Arvonlisäverolain (1501/1993) 37 §:n mukaan arvonlisäveroa ei suoriteta sosiaalihuoltona tapahtuvasta palvelujen ja tavaroiden myynnistä. Tämä pätee Kotona Asuen Seniorihoivan toimintaan.